Kundeforhold

Her har vi samlet de mest vanlige spørsmålene om 

Kundeforhold

.

Hvordan endrer jeg e-post eller mobilnummer i nettbanken?

Av sikkerhetsmessige årsaker har vi skrudd av muligheten for at du kan oppdatere dette selv. Send oss en melding i nett- eller mobilbanken så hjelper vi deg.

Er Nordic Corporate Bank medlem av Bankenes sikringsfond?

Ja, Nordic Corporate Bank er en norsk bank og medlem av Bankenes sikringsfond. Etter loven er innskudd garantert av sikringsfondet med inntil 2 millioner kroner i sum for den enkelte innskyter. Maksimumsbeløpet på 2 millioner kroner gjelder selv om innskyteren har flere kontoer i banken. I tillegg omfatter innskuddsgarantien innskudd i sin helhet også utover 2 millioner kroner som er gjort de seneste 12 månedene knyttet til visse livshendelser, eksempelvis salg av bolig. Les mer på Bankenes sikringsfonds hjemmeside.

Hvordan blir jeg kunde i Nordic Corporate Bank?

Velg «Bli kunde» oppe til høyre på hjemmesiden, fyll inn informasjon og avslutt med å signere elektronisk med din BankID du har fra annen bank.

Må jeg benytte KID ved overføring til min konto i Nordic Corporate Bank?

Nei, du skal ikke bruke KID. Du overfører direkte til din konto/ditt kontonummer i Nordic Corporate Bank.

Hvordan åpner jeg en ny konto?

Hvis du ikke er kunde i Banken trykker du på «Bli kunde» oppe til høyre på hjemmesiden vår. Er du eksisterende kunde kan du sende oss en melding i nett- eller mobilbanken med ønsket produkt. Deretter vil vi sende deg en kontoavtale for signering. Når denne er signert vil du få tilgang til kontoen.

Utsteder Nordic Corporate Bank BankID?

Nei, vi usteder ikke BankID.

Hvordan kan jeg oppdatere kundeinformasjon?

Banken vil jevnlig sende ut en forspørsel om oppdatering av din kundeinformasjon. Endringer underveis i kundeforholdet som du er pliktig til å informere Banken om sender du via meldingstjenesten i nett- eller mobilbanken.

Har Nordic Corporate Bank bankkort/Visakort?

Nei, vi utsteder ikke kort.

Hva er CRS?

Norge har, i fellesskap med medlemmene av OECD, undertegnet en avtale om Common Reporting Standard (CRS). Det innebærer at dersom en kunde har en skattemessig tilknytning til et annet land enn Norge, er banken forpliktet til å rapportere innskuddsbeløp og opptjente renter til norske skattemyndigheter. Norske skattemyndigheter utveksler denne informasjonen med medlemmene av CRS i samsvar med de nye reglene.

Hva er FATCA?

Norske myndigheter har pålagt alle norske finansinstitusjoner å registrere og rapportere kunder som er amerikanske statsborgere, og/eller personer med skatteplikt til USA, gjennom Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA). Reglene skal sørge for at amerikanske skattemyndigheter får opplysninger om eiendeler som tilhører personer og selskaper som er skattepliktige til USA, slik at disse ikke unndras amerikansk beskatning.

Hvordan rapporteres renter til Skatteetaten?

Hvert år (januar) sender Banken en oversikt over renteinntekter, rentekostnader og saldo på dine kontoer direkte til Skatteetaten. Dette inkluderer både innskuddsrenter du har mottatt og renter du har betalt på lån. Opplysningene vil være forhåndsutfylt i din skattemelding som du må kontrollere. Kontakt Banken dersom du oppdager feil eller mangler.

Kan jeg sette opp varslinger på kontoene mine?

Ja, i nettbanken kan du sette opp varslinger på inn- og utbetalinger, saldo over og under, meldinger/dokumenter fra Banken med mer. For å sette/endre varslinger i nettbanken trykker du på «Meny», så «Produkter og avtaler», deretter «Varslinger». Her kan du opprette nye varslinger oppe til høyre eller endre eksisterende ved å trykke på de tre prikkene til høyre for mottaker.

Har du et spørsmål?

Send en e-post til post@ncbank.no, ring oss på
tlf. 21 03 24 00 eller trykk på knappen nedenfor for å sende oss en melding. Vi svarer deg raskt!

Kontakt oss